Andrés Waissman (Buenos Aires, Argentina, 1955)
He is considered an emblematic figure of the symbolic universe of contemporary Latin American art. His paintings use pure expression in favor of communication; They are not mere fictitious chronicles, but a real positioning in the contemporary world. Instead of a disappearing universe, Waissman represents an emerging world, increasingly unavoidable situations that demand reflection and a conscious gaze. Some of his series, such as Multitudes, Black & White, Mythological Animals, Chips and Albur, place him as an artist with his own imprint. His work constitutes a philosophical and political search as well as plastic: a true thought in images. In this line of thought, concepts such as nomadism and migration become central in his production.
Andrés Waissman trained in various workshops and began exhibiting very early in the mid-70s, holding his first individual shows at the Lirolay Gallery in 1973 and 1977, respectively. In 1974 he lived in Barcelona and worked in the workshop of Augusto Torres and in 1978 with Antonio Seguí in Paris. In 1984 he settled in San Francisco, United States and developed an important international career exhibiting in different galleries and museums in Los Angeles, San Francisco, New York, Portland, Dallas, Miami and various cities in Europe. In 1992 he returned to Buenos Aires, where he resumed teaching. In 2005 the book Waissman (a pilgrim artist) was published with texts by Rodrigo Alonso, Jordi Aladro, Fabiana Barreda, Florencia Gró and María Paula Zacharías. In 2010, the documentary Waissman, by Eduardo Montes Bradley for PBS in the United States, was presented at MALBA. In 2020 he edited his recent publication Black & White-Overcast-Ambush. His work was exhibited in numerous individual exhibitions such as Emboscada (MUNAR, Buenos Aires, Argentina, 2018), Encapotado (Gachi Prieto Galería, Buenos Aires, Argentina, 2016), Abgrund (Museo Emilio Caraffa, Córdoba, Argentina, 2014), Multitudes (Townsend Center for the Humanities, University of Berkeley, California, United States, 2015), Fondo de Ojo (Recoleta Cultural Center, 2015), among others. His work is part of important private and institutional collections such as: University of Essex Collection of Latin American Art (Essex, United Kingdom); Museum of Latin American Art (California, United States); Jack Blanton Museum of Art, The University of Texas (United States); The Magnes Collection of Jewish Art and Life (Berkeley, California, United States); Galleria Civica d'arte Contemporanea F. Pizzo, Palazzo Spano Burgio (Marsala, Italy); MUNTREF (Buenos Aires, Argentina); Castagnino-MACRO Museum (Rosario, Santa Fe, Argentina); Museum of Contemporary Art of Mendoza (Mendoza, Argentina); Di Tella University Collection (Buenos Aires, Argentina); UADE Collection (Buenos Aires, Argentina); Killka Museum Collection (Mendoza, Argentina); Mothers of Plaza de Mayo Collection (Buenos Aires, Argentina), among others. He lives and works in Buenos Aires where he develops an intense teaching work.
Es considerado una figura emblemática del universo simbólico del arte contemporáneo latinoamericano. Sus pinturas utilizan la pura expresión en favor de la comunicación; no son meras crónicas ficticias, sino un posicionamiento real en el mundo contemporáneo. En lugar de un universo que desaparece, Waissman representa un mundo emergente, situaciones cada vez más inevitables que exigen reflexión y mirada consciente. Algunas de sus series como Multitudes, Blanco & Negro, Animales mitológicos, Virutas y Albur, lo colocan como un artista con su propia impronta. Su obra constituye una búsqueda filosófica y política además de plástica: un verdadero pensamiento en imágenes. En esta línea de pensamiento conceptos como nomadismo y migración se vuelven centrales en su producción.
Andrés Waissman se formó en diversos talleres y comenzó a exponer muy tempranamente a mediados de los 70, realizando sus primeras muestras individuales en la Galería Lirolay en 1973 y 1977, respectivamente. En 1974 vivió en Barcelona y trabajó en el taller de Augusto Torres y en 1978 con Antonio Seguí en París. En 1984 se radicó en San Francisco, Estados Unidos y desarrolló una importante carrera internacional exponiendo en diferentes galerías y museos de Los Ángeles, San Francisco, Nueva York, Portland, Dallas, Miami y diversas ciudades de Europa. En 1992 regresó a Buenos Aires, donde retomó la enseñanza. En 2005 se publicó el libro Waissman (un artista peregrino) con textos de Rodrigo Alonso, Jordi Aladro, Fabiana Barreda, Florencia Gró y María Paula Zacharías. En 2010 se presentó en MALBA el documental Waissman, de Eduardo Montes Bradley para PBS de Estados Unidos. En 2020 editó su reciente publicación Blanco & Negro - Encapotado - Emboscada. Su trabajo fue expuesto en numerosas exhibiciones individuales como Emboscada (MUNAR, Buenos Aires, Argentina, 2018), Encapotado (Gachi Prieto Galería, Buenos Aires, Argentina, 2016) Abgrund (Museo Emilio Caraffa, Córdoba, Argentina, 2014), Multitudes (Townsend Center for the Humanities, University of Berkeley, California, Estados Unidos, 2015), Fondo de Ojo (Centro Cultural Recoleta, 2015), entre otras.
Su obra forma parte de importantes colecciones privadas e institucionales como: University of Essex Collection of Latin American Art (Essex, Reino Unido); Museum of Latin American Art (California, Estados Unidos); Jack Blanton Museum of Art, The University of Texas (Estados Unidos); The Magnes Collection of Jewish Art and Life (Berkeley, California, Estados Unidos); Galleria Civica d'arte Contemporanea F. Pizzo, Palazzo Spano Burgio (Marsala, Italia); MUNTREF (Buenos Aires, Argentina); Museo Castagnino-MACRO (Rosario, Santa Fe, Argentina); Museo de Arte Contemporáneo de Mendoza (Mendoza, Argentina); Colección Universidad Di Tella (Buenos Aires, Argentina); Colección UADE (Buenos Aires, Argentina); Colección Museo Killka (Mendoza, Argentina); Colección Madres de Plaza de Mayo (Buenos Aires, Argentina), entre otras. Vive y trabaja en Buenos Aires donde desarrolla una intensa labor docente.